Loading...

Muž, který v tom lítá

Osobnost AC
Tomáš Hrubý

Stojí na startovišti, kde je ke startu připraven větroň s elektrickým pohonem. Přestože má model rozpětí křídel téměř čtyři metry, díky uhlíkovým vláknům a dalším kompozitovým materiálům váží jen málo přes jeden kilogram. Následně model díky elektromotoru odstartuje a vznese se nad zemský povrch. Dokáže vyletět deset, dvacet nebo sto metrů, podle toho, jaké je právě počasí. Ve chvíli, kdy motor vypne, zapíše se aktuální výška a větroň následujících deset minut díky stoupavým proudům vzduchu krouží nad hlavami diváků, než v poslední vteřině dosedne přesně na přistávacím bodě.

Takový je svět, ve kterém senior konzultant AUTOCONTU Tomáš Hrubý tráví svůj volný čas nejraději. Je to sféra soutěžního leteckého modelářství, jež v posledních čtrnácti letech zároveň pomáhal vytvářet. Ostatně, dnes nejrozšířenější a nejpopulárnější kategorie modelů větroňů s elektropohonem, F5J, je z části také jeho „dítko“. Podílel se totiž na postupném vývoji pravidel v tomto odvětví modelařiny, a to na národní a později i mezinárodní úrovni.

„Leteckému modelářství se věnuji od malička od nějakých šesti let, kdy jsem začínal ještě v tehdejším Svazarmu, kde se lepily modely z časopisů ABC a Modelář či ze stavebnic tehdejších národních podniků Igra a Modela. Chytilo mě to a od té doby se jen liší intenzita a objem času, který svému koníčku věnuji. Okolo roku 2000 jsem se začal aktivněji věnovat soutěžnímu létání v různých kategoriích větroňů a elektrovětroňů. Tehdy ještě převládaly klasické větroně tahané šňůrou nebo modely se spalovacím motorem. Postupně se však stále oblíbenějšími začaly stávat modely s elektropohonem. Nakonec se to seběhlo tak, že jsem se pohyboval také kolem tvorby pravidel, včetně některých mezinárodních nově vznikajících kategorií. Od roku 2013 jsem od Svazu modelářů České republiky dostal na starost, trenérsky a funkcionářsky, novou mezinárodní kategorii F5J . Organizuji účasti českých výprav na mistrovstvích světa a Evropy, podílím se na tvorbě pravidel i jejich dodržování,“ vyprávěl Tomáš Hrubý krátce před začátkem letošního mistrovství světa, které se konalo kousek za slovenskými hranicemi.

Na Mistrovství světa v Trnavě český tým uspěl a získal stříbrnou medaili v soutěži družstev seniorů a bronzovou za družstva juniorů.

Mistrovství světa F5J přitom není žádný malý podnik. Účastní se jej na 100 dospělých a 40 juniorů z celkem pětatřiceti zemí z celého světa. Nechybí zde účastníci z Argentiny, Spojených států amerických, Nového Zélandu nebo Japonska. Přesto má česká výprava neustále pověst absolutní světové špičky s medailovými ambicemi. Tomáš Hrubý ji povede v roli team managera, tedy vedoucího českého týmu.

„To znamená, že strávím prakticky celý týden na startovišti, kde budu neustále kontrolovat lety všech českých závodníků. Samozřejmě je s tím spojena také organizace celé výpravy, logistika a mnoho dalších věcí,“ říká muž, který ve firemním životě s významnými klienty konzultuje dohledové systémy, monitoruje sítě nebo operační systémy. Jak se IT praxe Tomáše Hrubého promítá do jeho celoživotního koníčku?

„Jen částečně, i když je svět modelů dnes na IT již také závislý a je plný technických vychytávek. Jsem také autorem některých technických doplňků vytvořených na bázi jednočipových počítačů. Mé zaměstnání v oboru IT se tedy rozhodně projevuje, i když ne úplně přímo. Stále je to záliba, nikoli práce. Na modelářství se mi líbí, že se jedná o průnik sportu a technologií. Strávíte přitom hodně času v pohybu na zdravém vzduchu, který navíc zahrnuje osazování, bastlení, výrobu různých doplňků, přemýšlení. Je to kombinace těla i hlavy, což se mi moc zamlouvá. Navíc máme v českém týmu velmi dobrou partu,“ dodává Tomáš Hrubý, který v AUTOCONTU působí od roku 1997.

A jak sám podotýká, velmi rád. Což může říci také díky tomu, že v AUTOCONTU, jakmile šlo o volný čas, vždy platila určitá rovnováha mezi pracovním výkonem a osobním přístupem.

Tomáš Hrubý