Loading...
Osobnost AC
Martin Prajza

V AUTOCONTu začínal v roce 1997 na pozici ekonom. V současné době zastává funkci vedoucího oddělení cashflow celého holdingu AUTOCONT, kde zodpovídá za řízení finančních toků ve firmě.“

Ve vaší funkci vám obrazně denně projde rukama mnoho milionů. A to jak směrem do firmy, tak i ven z firmy. Jak se při tom cítíte a který směr máte raději?

Samozřejmě vidím velmi nerad, když peníze firmu opouštějí. Například v den výplat se každý měsíc ocitám ve složité situaci. Nejraději bych tolik peněz nikam neposílal, ale zase si netroufám odeslat jenom svou výplatu. Instinktivně cítím, že by mě vedení firmy za tuto úsporu nepochválilo.

Jak se stane, že pečlivý a relativně tichý a nenápadný člověk začne hrát divadlo, psát hry a veřejně vystupovat?

V roce 1997 jsem odpověděl na dva inzeráty. V jednom hledala firma AUTOCONT ekonoma a v druhém jedno amatérské divadlo hledalo herce. Nějak jsem si pak popletl data a vyrazil do AUTOCONTu v domnění, že jdu na herecký konkurz. Zahrál jsem to výborně, přijali mě, a tak jsem zjistil, že mám herecký talent. V divadle mi pak ale dělalo problém naučit se texty, protože mám mizernou paměť. Začal jsem tedy psát hry, vlastní text si totiž člověk lépe zapamatuje. A nakonec jsem je i režíroval. Když jsem se totiž odchýlil od textu, mohl jsem vždycky říct, že to byla režisérská úprava.

Je to hodně velký kontrast proti vaší profesi, nebo jste kreativní i v práci?

Já jsem nakonec i v divadle zastával funkci pokladníka a účetního, až jsem si za pečlivé hlídání výdajů vysloužil přezdívku Harpagon. To je ta sympatická Molièrova postava, která vynalezla controlling. V práci se raději do kreativity moc nepouštím. Myslím, že kreativní ekonomové výrazně přispěli k vypuknutí světové finanční krize.

Co považujete za svůj největší divadelní úspěch?

Asi to, že jednu mou hru inscenovala další amatérská divadla. To už byl velký posun a konečně se mi začalo umění i hmotně vyplácet. Například jedno z těch divadel mě pozvalo na premiéru a po představení mi koupili dvě piva a utopence.

A vaše divadelní i finančnické plány do budoucna?

Mám rozepsanou hru z prostředí účtárny. Bude to psychologický thriller. Málo se například ví, že Robert Plant, zpěvák skupiny Led Zeppelin, po škole pracoval v účtárně. Vydržel to 14 dní, prohlásil, že se bude živit něčím snazším, a dal se na dráhu rockového zpěváka. Tedy to, co drsný rocker vydržel pouhých 14 dní, zvládám už více než dvacet let. A půjdu do toho dál, bez ohledu na zdravotní následky.

Nenechte se zmást, toto není Petr Zuska.