LUKÁŠ TRPIŠOVSKÝ (LT): Doufejme, že máte pravdu. To se uvidí na podzim a v zimě. Každopádně ke složité situaci celé umělecké scény z období pandemie nyní přibyla i inflace. Stát začíná logicky šetřit, lidé šetří. Takže bych chtěl upozornit, že kultura je ve velkém ohrožení. Nemluvím jen o státních a městských kulturních institucích, ale hlavně o nezávislé scéně. Bylo by skvělé, kdyby všichni, pro které je kultura neoddělitelnou součástí života, mysleli na živé umění a podpořili ho. Vyrazte prosím do divadel, koncertních sálů, výstavních prostor! Slovy Medy Mládkové: Přežije-li kultura, přežije národ!
MARTIN KUKUČKA (MK): Ale zpět k vaší otázce, ostrý start v této sezoně dal všem zabrat. S divadlem je to jako s vrcholovým sportem. Je potřeba široký tým v zázemí a postupně vyladěná forma. Na obojí byl extrémně krátký čas se připravit, takže jsou všichni na konci sezony unavení, ale šťastní.
LT: Především je to soubor, kde jsou výjimečné herecké osobnosti. Soubor Činohry ND je také jediný třígenerační.
MK: Také jsou to nádherné prostory divadelní budovy, kde je pokaždé svátek připravovat novou inscenaci.
MK: My jsme vyrostli v Divadle Archa a v alternativním prostředí. Jsou to tedy nedostižné vzory souborů DV8, Ultimy Vez, Rosas. Metaforičnost fyzického divadla nás oslovila a ovlivnila. Veliký zážitek jsme měli, když jsme se v roce 2004 poprvé setkali ve Wrocławi s prací Krzysztofa Warlikowského. A oslovila nás i hravost Heinera Goebbelse, se kterým jsme měli čest spolupracovat.
LT: Z českých tvůrců to byl zejména J. A. Pitínský a Jan Nebeský, kteří mě kdysi uhranuli ohromnou svobodou, která z jejich inscenací prýští.
Angélica Liddell: LIEBESTOD, činohra
foto:
Christophe Raynaud de Lage
MK: Všechny naplánované projekty jsou zatím jen sny. Tak se kolem nich musí opatrně našlapovat.
LT: Těšíme se samozřejmě na všechny projekty, a to z různých důvodů. Na Arthura Nauzyciela, protože soubor bude po delší pauze spolupracovat s renomovaným evropským režisérem. Na první spolupráci kmenového režiséra Michala Vajdičky, který přivede do historické budovy Karla Čapka. Na nové nastudování Našich furiantů pohledem Martina Františáka. Na netradičně pojatou antickou klasiku Bakchantek ve velmi múzickém podání Jana Friče. Na dokumentární projekt Jiřího Havelky. A také na naši novou inscenaci Nebezpečných známostí, které bude Stavovské divadlo slušet.
MK: V setkání tady a teď.
LT: A ve společném sdílení emocí a myšlenek.
MK: To je vždycky síla!
LT: Přijďte si to sami ověřit.