Loading...

Connected Car

Revoluce, která od základů změnila náš přístup k mobilitě

Jedním velkým pohádkovým kouzlem se obyčejná dýně dokáže proměnit v královský kočár. Velmi podobným kouzlem se teď auta proměňují v platformy, které reagují na svět kolem sebe, vyhodnocují, analyzují jej – a to všechno proto, aby naše cestování bylo bezpečnější. Tohle kouzlo mají na svědomí nikoli víly, ale technologické společnosti. Navíc nevyprchají s úderem půlnoci.

Autoprůmysl se vyvíjí už celé jedno století a prakticky po celou dobu následoval hlavní vývojářskou linii: vyrábět výkonnější, silnější auta, která dobře vypadají a mají slušnou spotřebu. Do procesu ale vstoupily technologické firmy a v posledních deseti letech tohle paradigma proměnily. Trendem automotive je Connected Car, automobil, který je řidiči partnerem a dodává mu pro jeho rozhodnutí potřebná data. A v budoucnosti bude rozhodovat za něj.

V případě Connected Car jde o mnohem víc než o pouhé připojení se na internet. Je to dvousměrný proces: auto data zvnějšku nejenom přijímá, ale zároveň se svým okolím komunikuje a data poskytuje. Cílem je zpříjemnit cestování a zvýšit bezpečí nejenom řidiče, ale mobility jako takové.

Auto jako chytrý asistent

Connected Car současnosti v zásadě propojují tři hlavní oblasti. První z nich je infotainment. Prostřednictvím displejů ovládá hudbu a zábavu, propojuje řidiče s vozidlem a dává mu aktuální zpětnou vazbu o funkčnosti automobilu v reálném čase. Druhým pilířem propojených aut je telematika. Díky ní se automobil napojí na cloud, kde se shromažďují a případně také sdílejí data o reakcích řidiče a funkčnosti automobilu. Je tak možné zlepšovat způsob, jakým řidič auto řídí nebo monitorovat diagnostiku vozidla. Telematika shromažďuje data například o tlaku v pneumatikách, výkonu nebo najetých kilometrech. Třetí oblastí je pak napojení na infrastrukturu, jako jsou chytré semafory nebo brány pro výběr mýta. Právě v této oblasti může svět technologií výrazně posunout kvalitu našeho života.

Díky digitální síti, která automobil propojuje s okolním světem, si už mnozí řidiči rychle zvykají na asistenci při řízení, samočinné zaparkování na nepřehledném místě nebo udržení automobilu ve správném pruhu. Systémy také samočinně upravují rychlost vozidla podle situace na vozovce.

Konektivita jako konkurenční výhoda

Technologické firmy, jako je Cleverlance, vyvíjejí potřebná řešení, která zvyšují komfort řidiče a jeho bezpečnost. V současné době je celosvětově nějakou formou propojeno se svým okolím každé druhé nově prodávané auto. Podle odborných studií budou technologie umožňující plnou konektivitu do pěti let nabízet už tři ze čtyř nově prodávaných modelů.

Co je ale na konci toho všeho? S využitím umělé inteligence a díky výkonnější 5G síti budou Connected Cars další generace stále více přebírat řízení auta. Samořiditelný autonomní vůz nás podle zprávy společnosti McKinsey čeká kolem roku 2030. V této době se automobily, ten starý zázrak umožňující přepravu z bodu A do bodu B, definitivně přemění v designový několikatunový mobilní počítač.

(Ne)obyčejný den s Connected Car

  • Aplikace mě upozorní, že venku je pod nulou. Požádám svou digitální asistentku, aby zapnula topení a auto nahřála.
  • Sednu do auta a své digitální asistentce oznámím, že před prací v kanceláři potřebuji vyzvednout materiály u kolegy. Do navigace mi tedy nejdříve zadá jeho adresu, teprve pak adresu kanceláře.
  • Podle vypočteného času dojezdu mi zarezervuje nejbližší parkovací místo, cestou mi připomene, že budu potřebovat zastavit u benzínky.
  • Blíží se konec měsíce, na aplikaci si v kanceláři zobrazím knihu jízd.
  • Volá kurýr, má pro mě balíček. Na dálku mu odemknu kufr auta, kam mi jej uloží.
  • Po práci se rozhodnu stavit se v nákupním centru. Bloudit po parkovišti nemusím, přes aplikaci zapnu světla a auto hned vidím.
  • Požádám asistentku, aby mi na cestu pustila aktuální hity Spotify a nechám si pustit také vizualizaci hustoty dopravy.
  • Na displeji se rozblikala kontrolka, v aplikaci si vyhledám, co znamená. Prý jde o problém s posilovačem řízení, což by měl časem zkontrolovat servisní technik. Podle mého kalendáře mne digitální asistentka objedná na kontrolu.
  • Parkuju. Doma si nejsem jistý, jestli jsou dveře zamknuté, pomocí aplikace je na dálku uzamknu.